Warsztat

Zwiększ efektywność biznesu wydobywając wartości

Gdyby Apple myślało o sobie jako o firmie produkującej komputery nigdy nie wymyśliłoby iPhona czy iPada. Te produkty powstały dlatego, że biznes Appla jest definiowany nie przez to co robi (przecież zaczynali właśnie od komputerów) czy nawet jak to robi (stawiamy na jakość i design produktu), ale dlaczego to robi — stawia na innowacyjność i “inne myślenie” (hasło Apple: think different). Odpowiedź na pytanie “Dlaczego firma istnieje” sięga głęboko, dotykając kluczowych wartości, które kierują organizacją.

Piramida funkcjonowania organizacji

Kiedy piszę “wartość” nie mam na myśli ekonomicznej definicji tego słowa, a rozumienie aksjologiczne, według którego wartości są wewnętrznymi celami organizacji i jednocześnie emanacją tego co jest dla organizacji najważniejsze.

W psychologii znana jest tzw. piramida poziomów logicznych Diltsa, która obrazuje jak funkcjonuje człowiek, a także ukazuje schemat dokonywania zmian i uczenia się. Można tą piramidę dostosować także do realiów organizacji.

Piramida poziomów logicznych Diltsa dostosowana do realiów organizacji.

Model ten mówi, że to co mamy dostępne do obserwacji to zachowanie i środowisko.

W startupie obowiązują inne modele zachowań, reguły ubioru czy prowadzenia projektów, niż w międzynarodowej korporacji. Także środowisko pracy często wyraźnie się różni. W biurach startupów dominują raczej t-shirty niż koszule, a szefowie często nie mają swoich gabinetów.

Kiedy zejdziemy głębiej, pod powierzchnię tego co widoczne, docieramy najpierw do umiejętności (np. software house ma umiejętność tworzenia oprogramowania, a agencja kreatywna umiejętność tworzenia koncepcji kampanii reklamowych — co ważne o tej umiejętności możemy wnioskować tylko na podstawie zachowania, czy wyników tego zachowania), a następnie do przekonań, które porządkują myślenie danej organizacji. Przekonania to pewne sposoby, schematy myślenia o rzeczywistości, które ułatwiają funkcjonowanie w skomplikowanej rzeczywistości, ale niekiedy też zbytnio upraszczają. Jednym z częstych przekonań w organizacjach, jest to, że osoba która jest zaangażowana w pracę, zostaje po godzinach. Jest to duże uproszczenie, bo nierzadko jest tak, że osoby które zostają po godzinach nie potrafią sobie tak zorganizowac pracy, żeby wyrobić się na czas. Ale jeśli takie przekonanie jest mocno zakorzenione w danym środowisku pracy, to może spowodować, że pracownicy specjalnie rozwlekają pracę i zostają po godzinach (co organizacja błędnie odczytuje jako zaangażowanie).

Jeszcze niżej, pod przekonaniami, mieszczą się w tym modelu wartości, które są źródłem dla kolejnych pięter piramidy.

Jeśli w organizacji u podstaw leży konserwatyzm, to takiej firmie trudno będzie prowadzić działania R&D (umiejętność) i wymyślać nowe produkty (zachowanie), gdyż na poziomie przekonań, dominują zapewne takie stwierdzenia jak “jak już raz wymyślisz jako coś robić i to działa, to nie ma sensu tego zmieniać”.

Natomiast jeśli w wartościach jest innowacyjność, to cała firma będzie dążyła do kwestionowania statusu quo i osoby o bardziej konserwatywnym podejściu do pracy czy biznesu, mogą się trudniej w takiej firmie odnaleźć.

Skuteczność wynikająca z wartości

Poznając wartości i uzgadniając je z kolejnymi elementami piramidy zwiększa się skuteczność działania organizacji. Dzieje się tak na kilku poziomach:

  1. Poziom działań — jeśli organizacja określi swoje wartości, wie na czym najlepiej skoncentrować swoje działania oraz w jakich obszarach może spodziewać się swoich słabości (m.in. tam gdzie wymagane jest działanie sprzeczne z wartościami organizacji). Zachowanie zgodne z wartościami zawsze będzie bardziej skuteczne niż przeciwne wartościom. Firma mająca w wartościach szyte na miarę podejście do klienta, trudniej się odnajdzie w zwiększaniu skali działalności niż w budowaniu wąskiej, ale ekskluzywnej gamy usług czy produktów.
  2. Poziom komunikacji — w organizacjach, które mają zidentyfikowane swoje wartości pracownikom jest dużo łatwiej rozmawiać, gdyż mają uzgodnione podstawy — to co jest ważne i na czym należy się koncentrować.
  3. Poziom zespołu — przy budowaniu zespołu, szukając nowych pracowników dużo łatwiej jest podejmować decyzje, gdyż znając wartości organizacji można dobierać takie osoby, które mają podobne wartości. Natomiast w ramach tworzenia spójności zespołu łatwiej jest stworzyć odpowiednią narrację łączącą ludzi.

Co, jak, dlaczego i wartości

Framewok Humanrise łączy model piramidy ze wspomnianymi już wcześniej pytaniami Co, Jak i Dlaczego. Tą metodykę pierwszy spisał Simon Sinek.

Simon Sinek - Złoty Krąg

Większość firm wie co robi (np. sprzedajemy komputery, dostarczamy usługi konsultingowe, budujemy biurowce), wiele firm wie jak to robi (np. stosujemy metodykę SCRUM, nasze USP opieramy na obsłudze klienta, działamy w małych zespołach), ale niewiele firm wie dlaczego tak naprawdę robi to co robi. Pierwsza odpowiedź, która może się nasuwać to “Dla zysku” — ale to nie jest prawdziwa przyczyna działania, a jedynie jej skutek. Odpowiedź na “Dlaczego” wynika z innych pobudek i sięga bardziej istotnych i elementarnych wartości.

Zgodnie z tym co zaobserwował Sinek to te organizacje i ci liderzy, którzy znają swoje i organizacji “Dlaczego” (a tym samym wartości) działają skuteczniej, są bardziej charyzmatyczni i częściej odnoszą sukces.

Jak odkrywać wartości organizacji

W lipcu tego roku przeprowadziliśmy warsztaty podczas których uczestnicy i uczestniczki mogli odkryć wartości ich organizacji i wykorzystać je aby zwiększyć skuteczność swoich biznesów. Warsztaty tym się różnią od szkolenia czy wykładu, że część teoretyczna jest w nich ograniczona do minimum, a nacisk jest położony na praktyczne ćwiczenia. Dzięki serii pytań, które krok po kroku pogłębiają wgląd w prawdziwy powód istnienia organizacji, uczestnicy i uczestniczki doświadczyli głębokich wglądów w podstawy działania swoich organizacji. Częścią pracy było także zrewidowanie na ile odkryte wartości są realizowane w tym co i jak firma robi.

Zwiększ efektywność biznesu wydobywając wartościZwiększ efektywność biznesu wydobywając wartości Zwiększ efektywność biznesu wydobywając wartości

Zwiększ efektywność biznesu wydobywając wartości

Warsztaty wzbudziły wiele emocji. W podsumowaniu pojawiły się komentarze, że teraz uczestnicy widzą, że niektóre działania na których do tej pory się koncentrowali, tak naprawde nie są dla nich istotne; jedna z uczestniczek była pełna optymizmu, gdyż stwierdziła, że “warsztaty pokazały mi jak duże mam niedociągnięcia w planie na swój biznes. Na czym się skupiam myśląc o nim w tej chwil, a na czym powinnam”, natomiast inny uczestnik był zasmucony, gdyż odkrył, że jego obecna praca nie ma prawie nic wspólnego z jego kluczowymi wartościami.

Zwiększ efektywność biznesu wydobywając wartości

Zwiększ efektywność biznesu wydobywając wartości

Warsztaty zostały bardzo wysoko ocenione — 9,2 w skali 1–10 (współczynnik NPS); 4,8 (w skali 1–5) w ocenie prowadzenia i wartości merytorycznej, a dla Humanrise były dowodem, że nasze podejście ma głęboki sens i jest wartościowe dla biznesu.

 

tomasz nalewajk humanrise

Psycholog z wykształcenia i zamiłowanie. Strateg budujący narrację wokół potrzeb ludzi – zarówno jako pracowników jak i klientów. Trener i facylitator zespołów skoncentrowany na komunikacji i autentyczności. Piętnaście lat w biznesie, tworząc zespoły i produkty. Poza pracą wychowuje dzieci, pisze książki i szkoli się na psychoterapeutę.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *