outsourcing marketingu

Outsourcing marketingu – co to jest i jak zacząć?

Kategoria outsourcingu każdego roku zyskuje na znaczeniu. Coraz więcej firm powierza kolejne działy swoich organizacji zewnętrznym podmiotom, które specjalizują się w danej działce i przez to optymalizują efektywność operacyjną.

Marketing jest jedna z dziedzin, która bardzo długo broniła się przed outsourcingiem, ponieważ uważana jest za obszar biznesu, który jest miękki i trzeba tutaj odpowiedniego wyczucia. To magiczne wyczucie jest mocno przeceniane, bo dobry marketing to mikstura doświadczenia biznesowego oraz twardej wiedzy. To znajomość procesów ideacji, budowy podstaw strategicznych i dowożenia wyników. W nowoczesnym marketingu nie ma miejsca na magię, liczą się rezultaty.

Outsourcing marketingu może przyjąć różne odmiany

  • Projektowy, poleca na zleceniu na zewnątrz całego projektu i zaangażowanie wszelkich niezbędnych zasobów do realizacji projektu na zewnątrz. To sytuacja relatywnie prosta i komfortowa, bo zlecamy całościowy projekt, a nie wycinek naszej bieżącej pracy
  • Zespołu, polega na zatrudnieniu dedykowanego zespołu na zewnątrz, który będzie odpowiednio umocowany w organizacji i będzie miał możliwość podejmowania samodzielnych decyzji.
  • Dostawcy, polega na zatrudnieniu agencji reklamowej/marketingowej, która realizuje  dla nas projekty. Jednak tutaj zawsze potrzebujemy doświadczonej osoby po naszej stronie, aby koordynowała oraz prowadziła projekty realizowane przez agencję zgodnie z założeniami strategicznymi marki.

Nie można jasno stwierdzić, który wariant jest najbardziej optymalny, bo czynników które wpływają na wybór jest bardzo wiele i każdorazowo należy dokonać analizy sytuacji obecnej organizacji w wymiarach.

Obszary do analizy pod kątem outsourcingu marketingu

  • Cele i wyzwania biznesowe firmy (jakie są to cele, jakie kompetencje musimy kupić na rynku?)
  • Obecny zespół marketingowy (czy jest? model kompetencji)
  • Budżet na marketing
  • Proces podejmowania decyzji w organizacji (czy każda decyzja jest podejmowana przez zarząd, czy middle management ma decyzyjność u siebie?)
  • Struktura organizacji (hierarchiczna czy spłaszczona?)
  • Kultura organizacyjna (czy jest zdefiniowana, jeżeli tak jak to kultura?)

Po analizie powyższych obszarów będziemy wiedzieli jakie są nasze oczekiwania biznesowo-strategiczno-marketingowe, to pomoże nam podjąć decyzję co do wyboru optymalnego wariantu outsourcingu marketingu.

 

tomasz pietrzak humanrise

Łączy digital, marketing i strategie. Ponad dekadę realizuje projekty  na styku technologii i marketingu. Skupia się na poprawie efektywności zespołów, wprowadzając zwinne metodyki prowadzenia projektów. Autor bloga o dobrych książkach. Aktywista społeczny.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *