kultura organizacyjna

#1 Dlaczego kultura organizacyjna jest ważna?

Kultura organizacyjna a innowacje

 

Słuchałem ostatnio ciekawego podcastu o tym co jest ważnego w procesie tworzenia innowacji w dużej organizacji. W pierwszym zdaniu padło hasło, kultura organizacyjna. Dlaczego duże organizacje wolą kupić startup i jego know how, a nie samodzielnie generować innowacje? Z reguły problemem jest właśnie kultura organizacji dużych korporacji, których nastawienie na procedury jest świetne do prowadzenia długoterminowej działalności, a mniej przydatne przy tworzeniu innowacji.

Innowacje to nie wiedza tajemna i zamykanie się w pokojach połączone z wielogodzinnymi brainstormami, tylko ustrukturyzowany proces. Istnieje wiele technik tworzenia nowych produktów / usług takich jak np. lean canvas lub design thinking, jednak nadal potrzebują one sprzyjających warunków i nastawienia w ramach organizacji. Dobrze zaprojektowana kultura organizacyjna taką przestrzeń stwarza. Bliska jest mi definicja L.W. Rue, P.G. Holland, że kultura organizacyjna to:

“Zbiór wierzeń, przekonań, szerzących się w firmie, dotyczących tego, jak prowadzić interesy, jak powinni zachowywać się pracownicy i jak powinni być traktowani”.

Jednak co kultura organizacyjna oznacza w praktyce?

Kultura organizacyjna jest przewagą konkurencyjną na rynku pracy

 

Kultura organizacji to obszar niechętnie eksplorowany przez managerów, ponieważ na pierwszy rzut oka wydaje się trudny do określenia, opomiarowania i skutecznego zarządzania. Jednak w dobie pokolenia Millenialsów (Y) oraz post-millenialsów (Z) coraz trudniej pozyskać zmotywowanego pracownika, który będzie częścią firmy. W wyszukiwarce Google hasło:  “what is a company culture” z roku na rok widać wzrastającą liczbę zapytań. Liderem jest Singapur, który jest ośrodkiem który jako pierwszy definiuje nadchodzące trendy m.in w zarządzaniu. Warto już na wczesnym etapie powstawania firmy zdefiniować najważniejsze elementy kultury organizacji, tak aby przyciągać atrakcyjnych pracowników. Kultura organizacyjna w tym przypadku może być przewagą konkurencyjną na rynku pracy.

Kultura organizacyjna jest elementem zwiększania efektywności pracy

 

Czy kultura organizacji to korzyść tylko dla pracowników, aby pracowało im się lepiej? Otóż badania pokazują, że firmy nastawione wyłącznie na wyniki (high-pressure environment) przeznaczają na opiekę medyczną ponad 50% więcej środków. Szacunki American Psychological Association pokazują, że każdego roku ponad 500 milionów dni roboczych jest tracone z uwagi na stres związany z pracą w takim środowisku. Warto rozważyć ten aspekt nie tylko ze względu na oszczędności, ale także potencjał rozwoju organizacji. Do młodszych pokoleń nie przemawia kultura agresji, rywalizacji, osiągania najlepszych wyników za wszelką cenę.

Kultura organizacyjna wpływa na koszty pracy

 

Zdrowie to jedna rzecz, ale bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na finanse organizacji jest spadające zaangażowanie pracowników w kulturach wysokiego napięcia. Początki lat 90tych oraz milenium upłynęły w przeświadczeniu, że tylko praca w stałej presji i stresie może być skuteczna. Stąd też wzięły się biurowe powiedzenia jak “pressure makes diamonds”. Jednak badania dowodzą, że permanentny stres w długim okresie prowadzi do spadku zaangażowania pracownika, a to już są konkretne straty dla pracodawcy. Instytut Gallupa zmierzył, że niezaangażowani pracownicy mają o 37% większą nieobecność w pracy, 49% więcej wypadków oraz robią o 60% więcej błędów.

Kultura organizacyjna jest elementem lojalizującym pracowników

 

Kolejnym elementem ważnym dla organizacji to wzrost rotacji pracowników w organizacjach o kulturze ciągłego stresu. Wydaje się to oczywiste, że pracownicy żyjący w ciągłym stresie są bardziej skłonni do zmiany pracy na tych samych lub nawet gorszych warunkach. Wyniki ankiety Gallup-a to potwierdzają, a nawet pokazują, że ekonomiczne benefity nie są w stanie przywiązać zestresowanych pracowników do firmy. Ludzie zdecydowanie preferują równowagę emocjonalną organizacji nad materialnymi korzyściami takimi jak karnety na siłownie, wejściówki do kina, itd.

Kultura organizacyjna to podstawa

 

Kultura organizacyjna jest o tyle ważna, że jest to jeden z głównych czynników wyróżniających nas od konkurencji i budujący naszą przewagę konkurencyjną. Tylko firmy o kulturze wysokiej motywacji mają szansę zbudować produkty i usługi, które wyprzedzają konkurencję i dyktują kierunek w swojej kategorii. Mimo, że definicja i opisanie kultury organizacyjnej jest czasem trudne, to jest to obszar, o którym managerowie nie mogą zapominać.

W kolejnym artykule dowiesz się jak mierzyć i analizować kulturę organizacyjną.

 

*Podcast: Wywiad z Renata Nowakowska, manager ds. innowacji w Skanska, 
będzie można usłyszeć już we wrześniu na ProptechPoland.org/podcast
tomasz pietrzak humanrise

Łączy digital, marketing i strategie. Ponad dekadę realizuje projekty  na styku technologii i marketingu. Skupia się na poprawie efektywności zespołów, wprowadzając zwinne metodyki prowadzenia projektów. Autor bloga o dobrych książkach. Aktywista społeczny.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *