Audyt mediowy

Audyt Marketingowy zwiększa efektywność budżetu i komunikacji

Z marketingiem jest trochę jak ze śpiewaniem. Niby każdy może, ale tak naprawdę niewielu potrafi to robić dobrze. Wiem to, bo kiedy prawie dwadzieścia lat temu zaczynałem pracę w branży reklamowej, od razu myślałem, że wiem jak to się robi. To nie może być trudne! – wymyślić fajną markę (mało ich?), zrobić mocną promocję lub nagrać spot, który bawi i sprzedaje? Och! Jak srogo się myliłem.

Nauczyłem się w tym czasie wiele – na swoich i nie tylko, błędach, ale i sukcesach. Teraz już wiem, że dobry marketing musi stać na solidnych podstawach. Nie wystarczy wymyślić nazwę, logo i zrobić stronę. Najpierw trzeba odrobić trudne zadanie intelektualne z projektowania marki. I to jest pierwszy element, który jest sprawdzany w Audycie Marketingu.

Audyt Marketingowy dotyka podstaw marki

Pracując dla różnych firm często spotykamy się z sytuacją, kiedy marketing wyrastał niejako obok firmy i produktu – bądź to jako narzędzie służące sprzedaży, bądź coś co po prostu “się robi” (jak na przykład profil na Facebooku czy strona internetowa). Opisy firmy i produktu koncentrują się na funkcjach, firma dużo mówi o sobie, mniej o klientach. Język i styl nie są wyróżniające, a raczej generyczne dla kategorii. Nie wynika to ze złej woli, ale z faktu że nie zostały jasno określone podstawy marki – m.in. grupa docelowa, główna obietnica, wartości marki, jej miejsce na tle konkurencji, tonalność i charakter komunikacji. A to trochę tak jakby budować dom bez fundamentów.

Zatem pierwszym elementem Audytu jest sprawdzenie właśnie tych podstaw; czy istnieją, a jeśli nie istnieją to – biorąc pod uwagę konkretne komunikaty reklamowe – jakie wydaje się że są; albo jeszcze inaczej – jakimi klienci prawdopodobnie je odbierają.  

Często okazuje się, że wiele podstaw marki istnieje, ale nie są wyrażone wprost. Kiedy zaczynamy rozmawiać z pracownikami, twórcami firmy czy produktu, udaje nam się wydobyć te wartości, esencję marki. To trochę tak jak z wartościami człowieka – wiemy, że je mamy, ale często wychodzą na wierzch, dopiero kiedy ktoś o nie zapyta.

Audyt Marketingowy weryfikuje działania w kanałach komunikacyjnych

Audyt obejmuje w dużej swej części analizę konkretnych działań w kanałach komunikacyjnych. Przyglądamy się zatem m.in. stronie, komunikacji w social media, materiałom reklamowym zarówno B2C i B2B. Jeśli firma ma aplikację mobilną czy desktopową przeprowadzamy Audyt także tych obszarów ekspresji marki.

Dzięki spojrzeniu z lotu ptaka obejmującym całość, a nie tylko wybrane elementy, można określić czy materiały, komunikaty są spójne oraz jaki wizerunek marki kreują. Dla dojrzałych organizacji taki Audyt ujawnia możliwe rozbieżności między kanałami, które mogą wynikać z tego, że różne osoby lub agencje zajmują się danym przekazem. Omnichannel stał się już standardem, dlatego tym bardziej ważne jest dbanie o spójność komunikacji we wszystkich touchpointach.

W pracy z jednym z naszych klientów okazało się, że na poziomie marki istnieje pozycjonowanie i obietnica marki, ale nie jest ona konsekwentnie wdrażane we wszystkich kanałach – dla social media opierano się na całkiem innej obietnicy marki, a dla komunikacji ATL stawiano na komunikację sprzedażową (pomimo tego że esencja marki była wyraźnie emocjonalna).

Zatem Audyt może pokazać niespójności, których zlikwidowania zwiększy szanse na zbudowanie zapadającej mocno w pamięć marki.

Audyt Marketingowy optymalizuje wydatki marketingowe

Jednym z kluczowych aspektów Audytu jest analiza budżetu marketingowego. Uwaga jest kierowana w szczególności na koszty wszelkich prac zlecanych – koszty agencji (m.in. reklamowych, social media, interaktywnych, PR), koszty produkcji materiałów – czy to digital czy offline. Przypatrujemy się zarówno kosztom stałym jak i kosztom konkretnych projektów. Warto pamiętać, że kosztów nie można analizować w oderwaniu od efektu prac, dlatego zawsze sprawdzamy je im analizując konkretne elementy komunikacji.

Audyt Marketingowy to szeroka analiza z konkretnymi wnioskami

Audyt pozwala firmie na:

  • Uzyskanie obiektywnego obrazu i oceny prowadzonych działań marketingowych
  • Listę konkretnych działań do wdrożenia w celu poprawy marketingu
  • Zwiększenie efektywności działań marketingowych
  • Zwiększenie sprzedaży – jako efekt lepszych działań marketingowych
  • Optymalizację budżetu marketingowego

Audyt można porównać do kompleksowej wizyty lekarskiej. Dzięki sprawdzeniu wszystkich kluczowych aspektów i założeń marketingowych, poznaje się indywidualną diagnozę obejmującą szerokie spektrum tematów. Przedstawiana jest nie tylko diagnoza, ale także indywidualnie dobrane narzędzia, które mają na celu optymalizację działań i budżetów.

I tak jak lekarza warto odwiedzić kiedy nie jesteśmy jeszcze obłożnie chorzy, tak Audyt warto zrobić jeśli tylko pojawia się myśl, że marketing mógłby być robiony lepiej. 

O tym jak przeprowadzić audyt możecie też dowiedzieć się więcej tutaj.

tomasz nalewajk humanrise

Psycholog z wykształcenia i zamiłowanie. Strateg budujący narrację wokół potrzeb ludzi – zarówno jako pracowników jak i klientów. Trener i facylitator zespołów skoncentrowany na komunikacji i autentyczności. Piętnaście lat w biznesie, tworząc zespoły i produkty. Poza pracą wychowuje dzieci, pisze książki i szkoli się na psychoterapeutę.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *